Beskrivelse
Komplett Del I – XII
Samlet utgave av kartleggingsmateriellet.
– Dersom man skal undersøke en elev med alle delprøvene på alle nivå, er arbeidet svært tidkrevende. Man bør gjøre et utvalg av de områder man mener er av størst betydning for den enkelte elev.Hver områdeprøve er delt inn i 10 nivåer. Disse har ulik mengde oppgaver. De første trinn i barneskolen har fått større plass enn øvrige klassetrinn. Erfaring viser nemlig at de fleste vansker oppstår i denne tiden, og det er viktig å få et nyansert bilde av hvor og hvordan elevens problemer kommer til uttrykk.
Bakerst i hvert hefte er et skåringsskjema, et noteringsark og en sirkel som omfatter skåringsfeltene fra alle delprøvene. Disse er kopieringsoriginaler. Skåringsskjemaet fylles ut for hverr elevens man skal undersøke.
Noteringsarket benyttes til notater om elevens arbeidsmåter og hjelpebehov.
På skåringsskjemaet skal alle felt som eleven behersker, fargelegges. De moment der det er usikkerhet, skraveres. De øvrige felt forblir hvite. Man begynner med øverste felt til venstre og fortsetter mot høyre. Progresjonen går både innover mot sentrum i sirkelen og utover til høyre.
– Forslagene til materiell og spørsmålsstilling må ikke virke bindende på prøveleder. Ta hensyn til alder, funksjonsnivå og interesse hos eleven ved valg av spørsmålsstilling og materiell.
Det er viktig å bruke ord som eleven er fortrolig med i sin dialekt.
Når skåringsskjemane er ferdig utfylt, kan man føre sektorresultatene over på sirkelen. Man får da et oversiktlig bilde av elevens funksjon på de enkelte områder. Sammen med foresatte, og ofte i samarbeid med eleven selv, setter man så opp en plan for hvilke områder og moment man vil arbeide videre med i kommende måneder.
Etter 6-9 måneder bør skåringsskjemane tas fram igjen og fylles ut i en ny farge. Man starter da med siste fargelagte felt, går nøye gjennom de skraverte moment og prøver videre på nærmeste hvite felt. For hver undersøkelse påføres tidspunkt på forsida av skjemaet. Slik kan man fortsette så lenge man finner det hensiktsmessig.
i matematikk.